lördag, januari 07, 2012

Vegetarisk vinbladsdomla

Vegetariskt vinbladsdolma är extremt gott och med bondbönor i så får man i sig protein. Gillar man inte bondbönor så kan man hoppa över dem. Den här rätten är en bra festmat då allt kan göras i ordning i förväg och förvaras okokt i kylen i 1-2 dagar. På festdagen kokas rätten och serveras varmt.  


Till 8-10 portioner:
250 g vinblad (konserverade eller färska)
1 msk salt
350 g kokta bondbönor
3 skivade tomater
Sås:
saft från 1 citron
1 dl olivolja
1 msk salt
½ dl vatten

Fyllning:
1 dl olivolja
4 dl gröna ärtor
7 dl ris (t.ex. Basmati)
5 finhackade vitlöksklyftor
3 tsk paprikapulver, het
2 tsk svartpeppar
2 dl hackad färsk dill 
Yoghurtsås:
7 dl yoghurt
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk salt



Gör så här:
Fyllning: Tvätta riset och lägg i blöt i ca 20 minuter. Häll bort blötläggningsvattnet. Blanda ris, ärtor, olja, vitlök, dill, svartpeppar, paprikapulver och salt.
Lägg tomater i botten av en kastrull. Lägg sedan ett lager med bondbönor.
Om vinbladen är konserverade, skölj först och sära försiktigt på dem. Låt rinna av. Om vinbladen är färska är de svåra att rulla ihop, koka tills färgen ändras (cirka 3 minuter). Ta upp och låt rinna av i ett durkslag.
Klipp bort eventuella själkar på bladen. Lägg ett blad på en ren skärbräda med den blanka sidan nedåt. Lägg en matsked fyllning i mitten, vik in sidorna och rulla ihop bladet hårt från stjälkänden. Lägg dolman i botten av en kastrull. Tätt ihop dolmarna i lager.
Sås: Blanda ihop såsen och häll i grytan.
Lägg en tallrik på dolmarna för att säkerställa att de hålls på plats. Låt sjuda i ca 2 timmar under lock. Ta bort tallriken och låt vila i kastrullen i ca 15 minuter. Blanda till yoghurtsåsen. Vänd grytan upp och ner på en stor rund tallrik med höga kanter. Servera dolmarna med yoghurtsås och bröd.

5 kommentarer:

  1. Åh. Tack!
    Som jag letat efter detta recept de senaste åren...
    Jag älskar verkligen irakisk mat (vilket jag åt ofta som yngre) och måste bara säga att den här bloggen är helt underbar.
    Jag har redan fått massor med inspiration och flera ideer på nya rätter som jag verkligen måste prova.
    Så åter igen, TACK, och fortsätt skriva!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva och tack själv,
    Vad roligt att höra att du får inspiration och att du gillar bloggen. Jag blir glad och det värmer :)
    Hälsningar

    SvaraRadera
  3. hej och tack för ett sjukt bra recept! dock är jag lite fundersam angående tomaterna. Bränns dem inte om de är längst ner under dolman? tackk

    SvaraRadera
  4. hej och tack för ett sjukt bra recept! dock är jag lite fundersam angående tomaterna. Bränns dem inte om de är längst ner under dolman? tackk

    SvaraRadera
  5. hej och tack för ett sjukt bra recept! dock är jag lite fundersam angående tomaterna. Bränns dem inte om de är längst ner under dolman? tackk

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.