onsdag, januari 25, 2012

Kebab LCHF


Kebab smakar annorlunda om den lagas på lamm-, nöt- eller blandfärs. Servera kebaben med arabiskt tunnbröd eller pitabröd, skivade grönsaker och tzatziki. Servera gärna även med gul lök skuren i halvringar kryddade med sumak som är röda samt små bär med en syrlig och fruktig smak. Sumak är nog svår att få tag på i vanliga svenska mataffärer. Den säljs oftast i butiker med sortiment från mellanöstern.



ca 900 g lammfärs (nöt- eller blandfärs kan också användes)
2 msk salt
2 msk tomatpuré
4 tsk irakisk kryddblandning (eller 2 tsk svart pappar och 2 tsk chilipeppar)
2 dl hackad bladpersilja
1 finhackad gul lök

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till en smet. Ta ca en halv näve färs och forma till en oval. Trä sedan på färsen på ett grillspett. Blöt händerna om de blir klippiga. Grilla kebabspetten på het grill i ca 5 minuter på varje sida. Kebaben kan också grillas i varm ugn på 200 grader i ca 30 minuter.

8 kommentarer:

  1. Hej aseel
    Om 6 månader gifter jag mig med en irakisk man och har ett sug på att lära mig de mesta om irakiska maten, vad skulle du föredra till inbjudningsmat, efterrätter och dryck? mycket tacksamm om du lär mig dem på din blogg. Älskar din blogg

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du ska gifta dig om 6 månader. Jag blir glad av att du älskar bloggen, det värmer att höra det.
    Jag lär dig gärna om maten så ni kan bjuda på det till bröllopet. Vi har gott om tid så det ska vi fixa. Jag undrar först om du har tänkt dig att ni ska ha buffémat? Hur många kommer ni att bli? Är det många inbjudna irakiska gäster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att du svarade så snabbt tack så mycket bästa bloggerskan men jag menade inte till mitt bröllop, jag menar till inbjudning till hans familj/släkt och lite sånt.(He loves iraqifood) jag också faktiskt. Förlåt att jag förklarade lite fel, dumt av mig. Ha en underbar dag

      Radera
    2. Det är lugnt. Dolma går alltid hem så det skulle jag rekommendera varmt. Jag ska i veckan lägga ut recept på vegetarisk dolma med olika grönsaker. Där kan du kamma hem många poäng :) Servera till det sallad och bröd, typ libanesiskt tunt bröd. Något annat som alltid går hem och det är någon sorts gryta t.ex. Bamia med festris. Vad gillar han/du? Hälsar Aseel

      Radera
  3. Tack så mycket för den hjälpen du vill ge mig.
    Jag har funderat på dolma, bamia och sådana rätter men jag har aldrig testat eller haft recepter. De jag mest vill lära mig är irakiskt eller allmänt arabiskt som man kan bjuda på. Jag skulle jätte gärna vilja lära kyckling med ris inuti,risrätter och grytor m.m . Mellan mig och honom fungerar all sorts mat alltså från svenskt till thailänskt så det är inga problem med de bara så länge jag bjuder släkten(min och hans) på något arabiskt och det är de jag behöver hjälp med. Ha det så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen
      Håll utkik efter recepten jag kommer att lägga ut, jag kommer att lägga upp kyckling med ris, risrätter och annat. Jag har redan lagt ut Biriani, festris, och andra grytor. Det kommer mera framöver :)
      Varma hälsningar
      Aseel

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.