lördag, november 19, 2011

Irakisk kryddblandning

Den irakiska kryddblandningen ingår i många irakiska rätter och kommer att finnas i många recept i den här bloggen. Jag brukar blanda ihop en sats och förvara i skafferiet. Kryddblandningen går också att få tag i hos orientaliska matbutiker, fråga efter sjusorters kryddblandning. Kryddblandningen är smakrik men inte het. Om man vill att maten ska vara het, tillsätt het chilipeppar. Mina köttbullar kryddar jag ibland med den här blandningen, då är de väldigt smakrika.

 

200 g svartpeppar
100 g kryddpeppar
100 g nejlika
50 g kardemumma
200 g kanel
200 g torkade rosenblad (kan utlämnas)
100 g muskotnöt
100 g chilipeppar

Plocka rosenbladen, lägg de på en bricka och låt lufttorkas i en vecka. Mala rosenbladen och kryddorna om du använder hela. Blanda alla ingredienser. Förvara torrt.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg du har, kommer att göra din kryddblandning i mellandagarna. Så jag kan börja laga lite Irakisk mat hemma :-)

    Mvh/ Patric

    SvaraRadera
  2. Hej Patric vad roligt att du gillar bloggen. Jag blir jätte glad att du tänker göra kryddblandningen och vill laga maten. Berätta gärna sedan vad tycker om smaken. Jag är nyfiken.
    God jul.
    Hälsningar Aseel

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.