söndag, december 02, 2012

Lussebullar


Jag älskar doften av nybakade lussebullar. Saffran är så ljuvligt gott tycker jag. Till första advent har vi bakat de här härliga lussebullarna. Till 30 st. behövs följande:




150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 g saffran (2 påsar)
2 dl strösocker eller sirap
0,5 tsk salt
1 ägg
2 dl yoghurt
ca 18 dl vetemjöl, ev lite mer

Pensling och garnering:
1 uppvispad ägg
1 dl blötlagda russin

Gör så här:
Stöt saffran riktigt fint med lite socker i en mortel. Smält smöret i en kastrull. Rör ner saffranet i det smälta smöret. Häll i mjölk och yoghurt och ljumna till ca 37°. Smula ner jästen i en bunke eller köksmaskin. Rör ut jästen i en bunke och rör ut det i lite av degspadet.

Tillsätt resten av degspadet, salt, socker eller sirap och ägg. Arbeta i nästan allt vetemjöl och arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna, ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Jäs under bakduk ca 30-45 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Baka ut degen till kusar eller andra julbröd.

Lägg de på plåtar med bakplåtspapper. Jäs under bakduk, större bröd 20-30 min, mindre bröd 30-40 min. Garnera de färdigjästa kusarna med att trycka ned russin som legat i blöt. Pensla med uppvispat ägg. Grädda flätor och större bröd i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter i 225°. Grädda mindre bröd i mitten av ugnen 5-8 min i 225°. Låt brödet svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.