onsdag, september 17, 2014

Börek med köttfärs


Barnen var sugna på börek häromdagen så vi gjorde det. Börek är godast om man äter de färska. Det är ett utmärkt rätt till meze. Ingredienser till ca 25 st.

olja till stekning
Skalet:
2½ dl vetemjöl
1 msk potatismjöl
7 dl vatten
3 ägg
1 tsk salt
3 msk olja
Fyllning:
250 g nötfärs
1 msk olja
½ tsk irakisk kryddblandning
½ dl finhackad bladpersilja
½ tsk salt 

Gör så här:
Fyllning: Stek färsen i olja i stekpanna. Rör i kryddor, persilja och salt.
Skal: Vispa ut mjölet i 3 dl vatten till en slät smet. Vispa i resterande vatten, ägg, salt och rapsolja. Grädda 25 väldigt tunna pannkakor, ca15 cm i diameter. Låt dem kallna.
Börek: Lägg en matsked av fyllningen på ytterkanten. Vik in två sidor och rulla en cylinder. Fyll en stekpanna rikligt med olja och värm. Använd gärna en mindre stekpanna så går det åt mindre olja. Lägg böreken i den varma oljan och stek på varje sida tills de är gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ville bara säga att jag älskar din blogg! :) Jag är en "fattig student" med föräldrar från irak, och du anar inte hur mycket jag saknar hem till mammas mat nu när jag kollar på din blogg!
    Jag ser att du inte skriver lika mycket som du gjorde innan, sluta inte!

    Tack!: )

    SvaraRadera
  2. Hej hej,
    Tack snälla för att du berättar detta! Det värmer mycket och ger energi att fortsätta! Jag förstår precis vad du menar att du längtar efter mammas mat. Jag lovar att jag inte ska sluta särskilt när jag får höra att du älskar det :)
    Hoppas att du får smaka mammas mat snart :)
    Tack själv! You made my day!
    Jag önskar dig en trevlig söndag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.