onsdag, juni 18, 2014

Rosensocker


Vill du förlänga sommaren så rekommenderar jag rosensocker som har en himmelsk smak av sommar. Rosensocker kan används i bakning, för dekoration av drinkglas eller som topping på bakverk. Rosensockret är en utmärkt sommarpresent särskilt till midsommar. Ju rödare rosor du använder desto rödare blir rosensockret. Doftande rosenblad ger mycket smak. Jag rekommenderar gammaldags rosor. Till en sats behöver du:

1 del doftande rosenblad, välj röda eller rosa rosor
3 delar strösocker

Gör så här:
Rosenbladen och sockret ska mixas i omgångar. Börja med att mixa lika delar socker och rosenblad. Tillsätt sedan gradvis två delar socker. Sprid ut rosensockret på en plåt eller bricka. Ställ det torrt och låt torka i ca 12 timmar (beroende på fuktigheten, ju fuktigare desto längre tid).
Mixa det torra rosensockret igen så det blir jämnt fördelat. Förvara rosensockret i en lufttät burk.



2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att hitta hit! Rosensocker är nog inte min grej, men andra recepten tänker jag ge mig på :P

    Ha det bra!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
  2. Hej Olg@,
    jättekul att du har hittat hit och att du tänker ge dig på recepten.
    Varmt välkommen!
    Allt gott!
    Med sol
    Aseel

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.